Mengembangkan kreativitas dan karakter bangsa melalui Kurikulum Merdeka di Madrasah


Muliardi Muliardi(1*),
(1) Kanwil Kementerian Agama Provinsi Riau, Indonesia
(*) Corresponding Author

DOI: https://doi.org/10.56113/takuana.v2i1.68
PDF


Abstract

This study discusses the Kurikulum Merdeka as a solution to developing students' creativity and national character. This study uses a descriptive-analytic approach by reviewing various literature and data sources to understand the influence of the Kurikulum Merdeka. The findings reveal that the Kurikulum Merdeka helps develop critical, creative, and innovative thinking skills and a national character in Madrasah. Students can freely explore their interests and talents by using a student-centred approach. This study will contribute to education development in Madrasah and provide teachers and policymakers with a reference for developing curricula that foster students' creativity and national character.


Keywords

Kurikulum Merdeka, Student’s Creativity, National character, Madrasah


References

Adisti, Aprilian Ria, Issy Yuliasri, Rudi Hartono, dan Sri Wuli Fitriati. “Pengembangan Literasi Digital Pembelajaran Bahasa Inggris Untuk Anak Usia Dini Dalam Menyambut Kurikulum Merdeka.” Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (PROSNAMPAS) 5, no. 1 (30 September 2022): 111–19.

Agusta, Akhmad Riandy, Punaji Setyosari, dan Cholis Sa’dijah. “Implementasi Strategi Outdoor Learning Variasi Outbound untuk Meningkatkan Kreativitas dan Kerjasama Siswa Sekolah Dasar.” Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan 3, no. 4 (1 April 2018): 453–59. https://doi.org/10.17977/jptpp.v3i4.10745.

Alimuddin, Asriani, Justin Niaga Siman Juntak, R. Ayu Erni Jusnita, Indri Murniawaty, dan Hilda Yunita Wono. “Teknologi Dalam Pendidikan: Membantu Siswa Beradaptasi Dengan Revolusi Industri 4.0.” Journal on Education 5, no. 4 (8 Maret 2023): 11777–90.

Anas, Anas, Akhmad Zaenul Ibad, Nova Khairul Anam, dan Fitri Hariwahyuni. “Implementasi Kurikulum Merdeka Madrasah Ibtidaiyah (MI) (Studi Analisis Kebijakan KMA RI No. 347 Tahun 2022).” Journal of Creative Student Research 1, no. 1 (17 Januari 2023): 99–116.

Angga, Angga, Cucu Suryana, Ima Nurwahidah, Asep Herry Hernawan, dan Prihantini Prihantini. “Komparasi Implementasi Kurikulum 2013 Dan Kurikulum Merdeka Di Sekolah Dasar Kabupaten Garut.” Jurnal Basicedu 6, no. 4 (16 Mei 2022): 5877–89. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3149.

Anggelia, Dewi, Ika Puspitasari, dan Shokhibul Arifin. “Penerapan Model Project-Based Learning Ditinjau Dari Kurikulum Merdeka Dalam Mengembangkan Kreativitas Belajar Pendidikan Agama Islam.” Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah 7, no. 2 (30 Desember 2022): 398–408. https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2022.vol7(2).11377.

Arifiah, Dheanda Abshorina. “Solusi Terhadap Problematika Pendidikan Dalam Pembelajaran Di Pesantren Pada Era Globalisasi.” Jurnal Pendidikan 9, no. 2 (2 Juli 2021): 36–43. https://doi.org/10.36232/pendidikan.v9i2.1110.

Arnyana, Ida Bagus Putu. “Pembelajaran Untuk Meningkatkan Kompetensi 4C (Communication, Collaboration, Critical Thinking Dancreative Thinking) Untuk Menyongsong Era Abad 21.” Prosiding : Konferensi Nasional Matematika Dan IPA Universitas PGRI Banyuwangi 1, no. 1 (30 November 2019): i–xiii.

Deria, Alda, Muhyiatul Fadilah, Izzatul Kamilatun Nisa, Aprilla Fortuna, Bagas Fajriansyah, Putri Salsabila, Ramos Mardiansyah, Fiana Amara Alika, Lismita Lismita, dan Upik Junita. “Effect of Project Based Learning (PJBL) Learning Model on Creative Thinking Ability of High School Biology Students: A Literature Review.” PAKAR Pendidikan 21, no. 1 (30 Januari 2023): 58–64. https://doi.org/10.24036/pakar.v21i1.288.

Erlistiana, Devi, Nur Nawangsih, Farchan Abdul Aziz, Sri Yulianti, dan Farid Setiawan. “Penerapan Kurikulum Dalam Menghadapi Perkembangan Zaman Di Jawa Tengah.” Al-Fahim : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 4, no. 1 (30 Maret 2022): 1–15. https://doi.org/10.54396/alfahim.v4i1.235.

Fauzia, Ana, Fathul Hamdani, Arda Yomi, Muh Ainul Maulana M, Roni Satriawan, dan Zampara Mernissi. “Upaya Peningkatan Bahasa Sehat di Tengah Dekadensi Bahasa Indonesia melalui Integrasi Kurikulum Pendidikan dan Kampus Merdeka.” Indonesia Berdaya 3, no. 3 (21 Juli 2022): 681–90. https://doi.org/10.47679/ib.2022289.

Hadi, Abdul. “Konsep Analisis SWOT Dalam Peningkatan Mutu Lembaga Madrasah.” Jurnal Ilmiah Didaktika: Media Ilmiah Pendidikan Dan Pengajaran 14, no. 1 (1 Agustus 2013). https://doi.org/10.22373/jid.v14i1.494.

Haningsih, Sri. “Peran Strategis Pesantren, Madrasah Dan Sekolah Islam Di Indonesia.” EL-TARBAWI 1, no. 1 (2008): 27–39. https://doi.org/10.20885/tarbawi.vol1.iss1.art3.

Hasruddin, Hasruddin, Fauziyah Harahap, dan Mahmud Mahmud. “Contextual Inquiry Model to Improve Students’ Science Process Skill on Microbiology Lesson.” JPP (Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran) 25, no. 1 (29 September 2019): 8–15. https://doi.org/10.17977/um047v25i12018p008.

Hidayat, Nopi, Musa Hubeis, Anggraini Sukmawati, Eriyatno, dan Bintang Akbar Mb. “Analisa Kondisi Sumber Daya Manusia Lintas Generasi Pada Era Revolusi Industri 4.0 Di Indonesia: Tinjauan Literatur.” Jurnal Jaminan Kesehatan Nasional (JJKN) 2, no. 2 (5 Desember 2022): 87–108. https://doi.org/10.53756/jjkn.v2i2.58.

Khusni, Muhammad Fakih, Muh Munadi, dan Abdul Matin. “Impelementasi Kurikulum Merdeka Belajar Di MIN 1 Wonosobo.” Jurnal Kependidikan Islam 12, no. 1 (21 Februari 2022): 60–71. https://doi.org/10.15642/jkpi.2022.12.1.60-71.

Mahmudah, Fitri Nur, dan Eka Cahya Sari Putra. “Tinjauan pustaka sistematis manajemen pendidikan: Kerangka konseptual dalam meningkatkan kualitas pendidikan era 4.0.” Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan 9, no. 1 (1 Mei 2021): 43–53. https://doi.org/10.21831/jamp.v9i1.33713.

Murdiyanto, Dendy, Nilasary Rochmanita Suparno, Nendika Dyah Ayu Murika Sari, Ikmal Hafizi, Juwita Raditya Ningsih, dan Aprilia Yuanita Anwaristi. “Peluang Dan Tantangan Implementasi Merdeka Belajar Kampus Merdeka Pada Prodi Kedokteran Gigi.” Prosiding University Research Colloquium, 4 Januari 2023, 267–73.

Nugroho, Ahmad Munif, Wardono Wardono, St Budi Waluyo, dan Adi Nur Cahyono. “Kemampuan Berpikir Kreatif Ditinjau Dari Adversity Quotient Pada Pembelajaran TPACK.” PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika 2 (11 Februari 2019): 40–45.

Nurdyansyah, Fafa, Iffah Muflihati, Rizky Muliani Dwi Ujianti, Mega Novita, Haryo Kusumo, Mujiono, dan John Charles Ryan. “Indonesian Character Building Strategy: Planning the Pancasila Student Profile Strengthening Project in Kurikulum Merdeka.” KnE Social Sciences, 21 Desember 2022, 362–69. https://doi.org/10.18502/kss.v7i19.12456.

Pribadi, Hendra. “Transferable Skills Pasca Pandemi.” Prosiding SEMDIKJAR (Seminar Nasional Pendidikan Dan Pembelajaran) 5 (2 Juli 2022): 447–53.

Sadieda, Lisanul Uswah, Bambang Wahyudi, Rere Dwi Kirana, Syarifah Kamaliyyah, dan Virda Arsyavina. “Implementasi Model Blended Learning Pada Pembelajaran Matematika Berbasis Kurikulum Merdeka.” JRPM (Jurnal Review Pembelajaran Matematika) 7, no. 1 (15 Juni 2022): 55–72. https://doi.org/10.15642/jrpm.2022.7.1.55-72.

Setiawan, Agus, Shofi Syifa’ul Fuadiyah Ahla, dan H. Husna. “Konsep Model Inovasi Kurikulum KBK, KBM, KTSP, K13, Dan Kurikulum Merdeka (Literature Review).” AL GHAZALI: Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 1 Juni 2022, 54–77.

Sudargini, Yuli, dan Agus Purwanto. “Pendidikan Pendekatan Multikultural Untuk Membentuk Karakter dan Identitas Nasional di Era Revolusi Industri 4.0 : A Literature Review.” Journal of Industrial Engineering & Management Research 1, no. 3 (10 November 2020): 299–305. https://doi.org/10.7777/jiemar.v1i3.94.

Suhaeni, Tintin. “Pengaruh Strategi Inovasi Terhadap Keunggulan Bersaing Di Industri Kreatif (Studi Kasus UMKM Bidang Kerajinan Tangan Di Kota Bandung).” Jurnal Riset Bisnis Dan Investasi 4, no. 1 (4 Juni 2018): 57–74. https://doi.org/10.35313/jrbi.v4i1.992.

Sunandar, Dikdik, Uus Ruswandi, dan Mohamad Erihadiana. “Globalisasi dan Isu-isu PAI di Indonesia: Respon dan Tantangan 2010-2020.” Asyahid Journal of Islamic and Quranic Studies (AJIQS) 2, no. 1 (24 September 2020). http://journal.staialfalah.ac.id/index.php/sya/article/view/34.

Susilowati, Evi. “Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam.” Al-Miskawaih: Journal of Science Education 1, no. 1 (8 September 2022): 115–32. https://doi.org/10.56436/mijose.v1i1.85.

Syaripudin, Syaripudin, Ramdhan Witarsa, dan Masrul Masrul. “Analisis Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Guru-Guru Sekolah Dasar Negeri 6 Selatpanjang Selatan.” Journal of Education Research 4, no. 1 (28 Februari 2023): 178–84. https://doi.org/10.37985/jer.v4i1.142.

Widyaningrum, Heny Kusuma, dan Fauzatul Ma’rufah Rahmanumeta. “Pentingnya Strategi Pembelajaran Inovatif Dalam Menghadapi Kreativitas Siswa Di Masa Depan.” Proceedings International Seminar FoE (Faculty of Education), no. 0 (1 Mei 2016): 268–77.

Wulandari, Fitriana Ayu, Mawardi Mawardi, dan Krisma Widi Wardani. “Peningkatan Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa Kelas 5 Menggunakan Model Mind Mapping.” Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar 3, no. 1 (26 Maret 2019): 10–16. https://doi.org/10.23887/jisd.v3i1.17174.

Yildiz, Cansu, dan Tulin Guler Yildiz. “Exploring the Relationship between Creative Thinking and Scientific Process Skills of Preschool Children.” Thinking Skills and Creativity 39 (1 Maret 2021): 100795. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2021.100795.

Zarkasi, Taqiudin, Muslihatun Muslihatun, dan Masriatul Fajri Masriatul Fajri. “Madrasah dalam Platfom Kurikulum Merdeka Belajar.” Jurnal Gema Nurani Guru 1, no. 2 (31 Juli 2022): 71–79.


Abstract view : 1944 times
Copyright (c) 2023 Muliardi Muliardi
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.