Mini Riset Sebagai Metode Pembelajaran Sosiologi Materi Permasalahan Sosial Di Masyarakat


Nurman Setiawan(1*),
(1) Madrasah Aliyah Negeri 4 Kota Pekanbaru, Indonesia
(*) Corresponding Author

DOI: https://doi.org/10.56113/takuana.v1i2.9
PDF


Abstract
The lack of variety of learning methods and models makes sociology one of the subjects often considered boring. Because of this, students' interest in learning is minimal, and their learning achievement is also low. This study aims to look at implementing the mini-research method as an alternative method of learning sociology, especially on social issues. The method used is descriptive qualitative by analyzing various literature related to the topic and the author's implementation. The application of this method indicates an increase in students' interest in learning which can be seen from their enthusiasm for participating in learning. Furthermore, understanding of the material is also increasing, as evidenced by the evaluation results, which show good grades. Finally, this study concludes that the Mini Research method can be an alternative method of learning sociology, especially on social issues

Keywords

Learning Method; Mini Research; Social Problems; Sociology.


References

Aeni, Zahratul, and Weli Arjuna Wiwaha. “Kontribusi Ilmu Psikologi dan Sosiologi dalam Perilaku Organisasi serta Implikasinya Terhadap Pengelolaan Lembaga Pendidikan Islam.” Jurnal Mahasantri 2, no. 2 (March 28, 2022): 517–536.

Faisal, Reza, Mohamad Ikhsan Nurulloh, and Junaedi Harmiansyah. “Ecobox : Inovasi Penyimpan Makanan Non CFC Berbasis Peltier Thermoelektrik Yang Murah, Hemat Energi dan Ramah Lingkungan” (2016): 6.

Fajrussalam, Muhammad. “Penggunaan metode pembelajaran variatif dalam meningkatkan motivasi belajar IPS Siswa Kelas IX E di SMP Islam Al-Maarif 01 Singosari.” Undergraduate, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim, 2019. Accessed April 14, 2022. http://etheses.uin-malang.ac.id/16227/.

Hartati, Suci, Laila Fatmawati, and Tri Krismilah. “Upaya Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Siswa Dengan Game Edukatif Pada Pembelajaran Tematik Muatan Ipa Kelas V SD Masjid Syuhada” (n.d.): 12.

Hidayati, Umul. “Inovasi Madrasah Melalui Penyelenggaraan Madrasah Riset.” EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama dan Keagamaan 17, no. 3 (December 14, 2019). Accessed April 20, 2022. http://www.jurnaledukasikemenag.org/index.php/edukasi/article/view/636.

Kusumawardana, Adi Slamet, and Mayang Dintarini. “Analisis Interpretasi Matematis Dalam Mini Riset Mahasiswa Melalui Pembelajaran Berbasis Riset.” JINoP (Jurnal Inovasi Pemebelajaran) 7, no. 1 (May 25, 2021): 102–114.

Latifah, Rais Nur. “Model Pembelajaran Berbasis Proyek Materi Kimia Bahan Makanan Sebagai Upaya Meningkatkan Prestasi Mahasiswa Di Era Covid-19 Di Jurusan Kimia UIN Walisongo Semarang.” Jurnal Zarah 9, no. 1 (May 23, 2021): 60–65.

Marliyah, Lili. “Hakekat Teori Dalam Riset Sosial.” Journal of Economic Education and Entrepreneurship 2, no. 1 (July 1, 2021): 30–37.

Maulidiya, Usnul. “Hubungan Pelaksanaan Tugas Rekayasa Ide, Mini Riset Dan Projek Pada Matakuliah Mikrobiologi Terhadap Minat Meneliti Mahasiswa Biologi Universitas Negeri Medan Angkatan 2017.” Undergraduate, UNIMED, 2020. Accessed April 14, 2022. http://digilib.unimed.ac.id/42576/.

Mufidah, Nastiti. “Tinjauan Atas Perkembangan Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Rumpun Ilmu Sosial.” ASANKA: Journal of Social Science And Education 1, no. 1 (March 16, 2020): 47–54.

Nafi’ah, Ulin. “Penerapan Model Problem Based Learning Melalui Google Classroom Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Jarak Jauh Materi Permasalahan Sosial Peserta Didik Kelas Xi Ips 2 SMA Negeri 3 Demak (Studi Pada Tahun Pelajaran 2020/2021).” Habitus: Jurnal Pendidikan, Sosiologi, & Antropologi 4, no. 1 (November 23, 2020): 90–99.

Purnomo, Eko. “Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Mind Mapping Dengan Aplikasi Microsoft Teams Pada Pelajaran Sosiologi Materi Masalah Sosial Kelas Xi Ips Semester Gasal Di SMA N 1 Jekulo Kudus Tahun Pelajaran 2020 / 2021.” Habitus: Jurnal Pendidikan, Sosiologi, & Antropologi 4, no. 1 (November 22, 2020): 1–14.

Rosad, Ali Miftakhu. “Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Managemen Sekolah.” Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan 5, no. 02 (December 24, 2019): 173–190.

Rumianda, Luis. “Pengembangan Desain Pembelajaran Menggunakan Prinsip Gamifikasi Pada Mata Pelajaran Sosiologi Ragam Gejala Sosial Untuk SMA Kelas X/ Luis Rumianda.” Diploma, Universitas Negeri Malang, 2020. Accessed April 14, 2022. http://repository.um.ac.id/193074/.

Rumianda, Luis, Yerry Soepriyanto, and Zainul Abidin. “Gamifikasi Pembelajaran Sosiologi Materi Ragam Gejala Sosial Sebagai Inovasi Pembelajaran Sosiologi Yang Aktif Dan Menyenangkan.” JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan 3, no. 2 (May 20, 2020): 125–137.

Saimroh, Saimroh, and Abdul Basid. “Budaya Meneliti Siswa Madrasah Melalui Madrasah Young Researchers Super Camp.” EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama dan Keagamaan 19, no. 1 (April 29, 2021): 25–39.

Simarmata, Janner, Romindo Romindo, Agariadne Dwinggo Samala, Zelvi Gustiana, Yuswardi Yuswardi, Andrew Fernando Pakpahan, Albinur Limbong, et al. Metodologi Riset Bidang Sistem Informasi dan Komputer. Yayasan Kita Menulis, 2021.

Sukri, Sukri, Wita Yulianti, and Liza Trisnawati. “Sistem Monitoring Dan Evaluasi Tri Dharma Perguruan Tinggi Sebagai Implementasi Penjaminan Mutu Internal Dengan Laravel Dan Rapid Application Development (RAD).” JOISIE (Journal Of Information Systems And Informatics Engineering) 4, no. 2 (December 30, 2020): 70–76.

Supriadi, Dudun. “Implementasi Manajemen Inovasi dan Kreatifitas Guru dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran.” Indonesian Journal of Education Management & Administration Review 1, no. 2 (February 26, 2018): 125–132.

Wahyuni, Sri. “Pengaruh Model Pembelajaran Project Based Learning Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Mahasiswa Mata Kuliah Kapita Selekta Matematika Pendidikan Dasar FKIP UMSU.” EduTech: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Ilmu Sosial 5, no. 1 (March 4, 2019). Accessed April 14, 2022. http://jurnal.umsu.ac.id/index.php/edutech/article/view/2982.


Abstract view : 1394 times
Copyright (c) 2022 Nurman Setiawan
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.